cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 12 juli 2015

Uit de moestuin: het groeit als kool

Ik ben zo blij met mijn moestuin! Iedere keer als ik naar mijn tuin kijk, besef ik hoe rijk ik ben: 150 m² helemaal voor mezelf, en dat op 5 minuten lopen. Dat betekent dus dat ik na het werk op m'n gemak naar de tuin kan gaan om te oogsten wat ik nodig heb en daar vervolgens een paar minuten later een heerlijk verse maaltijd mee kan bereiden. Inmiddels valt er al best wat te oogsten: al een paar keer genoten van kraakverse sla (aantekening voor volgend jaar: iets minder in een keer zaaien), frambozen, aardbeien, paksoi en doperwten. De meeste tomaten staan buiten en ook de pepers, aubergines en okra's staan in de volle grond. Binnenkort kan ik de eerste bieten oogsten, de 2e lichting heb ik al voorgezaaid. De door mijn vader als kansloos verklaarde pompoen begint aardig te groeien en ook de courgettes, bonen en de broccoli doen het erg goed. De eerste uien zijn gerooid en ik kijk uit naar de eerste aardappelen (wie had gedacht dat ik dat ooit zou zeggen). En natuurlijk heb ik al flink geoogst van mijn kruiden.
Ik heb me laten vertellen dat tomaten nogal gevoelig zijn voor ziektes, vooral voor de schimmelziekte phytophthora. Dit ontstaat wanneer het blad van de plant nat wordt. Geef tomaten daarom altijd water bij de wortel, bescherm ze voor regen en zorg voor goede ventilatie. Behalve tomaten zijn ook aardappelen gevoelig voor deze ziekte, het advies is dan ook om tomaten en aardappelen niet te dicht naast elkaar te planten.
Als je net zo enthousiast zaait als ik en het allemaal opkomt, dan heb je aan een kasje van 2 m² niet genoeg. De meeste tomaten staan dus buiten, en ik heb zelf een afdakje in elkaar getimmerd. Stiekem ben ik best trots op mezelf, het is dan misschien geen heel ingenieus ontwerp maar het beschermd de tomaten tegen regen, er is voldoende ventilatie en het afdak is bij mooi weer en om water te geven makkelijk te verwijderen.
De eerste tomaat!!!
Een van de chilipepers, een kleine soort



Sperziebonen en paksoi
Aubergines

Witte courgette

Gele courgette

Geel duizendblad, bijen en lieveheersbeestjes zijn er dol op!

Frambozen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten