cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 9 juni 2015

Uit de moestuin: de eerste sla

Door alle drukte in de tuin was ik het belangrijkste bijna vergeten: oogsten! Maar eerst moest er gewerkt worden. Gewapend met vitrages (veel goedkoper dan netten uit het tuincentrum) trok ik op deze prachtige zondag middag naar de tuin. Na een middag werken was het kluitje broccoli één voor één herplant, de tuin redelijk onkruidvrij en de frambozen en aardbeien afgedekt tegen de vogels.
Op de een of andere manier was een anonieme rover(sbende) erin geslaagd om een aantal okra-planten in de kas te veroveren. Ook komkommer nummer 3 is gesneuveld, maar ik heb gelukkig royaal voorgezaaid dus genoeg in reserve om uit te planten. Mocht je net als ik beginner én eigenwijs zijn: zaai voldoende voor, dan heb je genoeg om uit te vinden wat niét werkt. Als je dit advies opvolgt, kun je bijna alle andere adviezen in de wind slaan.
De tomaten hebben het naar hun zin, ze zijn flink gegroeid de afgelopen weken. Ook de aubergines en de pepers doen het prima, maar dat moet ook bijna zoals ik ze de grond uit kijk.
De stokbonen komen ook mooi op, het deel dat de woelmuizenmaffia heeft laten staan dan. Gelukkig is het nog vroeg in het seizoen, van de week ga ik maar een paar extra bonen leggen (ja ja, klinkt raar dat tuindersjargon). Gelukkig hebben de bonen genoeg afleiding geboden, kouseband poging 2 en de later gelegde doperwten doen het prima.
Omdat het zo heerlijk weer was en ik in de tuin helemaal de tijd vergeet heb ik ook nog een keer radijs gezaaid.
En toen was het tijd voor het Hoogtepunt Van De Dag: ik heb de eerste sla geplukt! Ik heb kropsla en 2 soorten eikenbladsla. Nu kun je een krop sla in een keer oogsten, je kunt ook telkens de buitenste blaadjes plukken (ik heb mijn moeder iets geleerd vandaag). Dat heeft een aantal voordelen:

  • als je de hele krop in een keer oogst heb je in een keer flink wat weg te werken en de volgende krop komt er waarschijnlijk al aan;
  • als je meerdere soorten hebt, kun je die lekker mengen in een salade;
  • je komt met weinig planten de hele zomer door. 
Verder plukte ik nog wat munt -ook voor de salade, een oregano, salie, dragon en selderij voor een lekkere rijstschotel. 
Ondertussen verheug ik me al op een heerlijke kervelsoep. De 2 soorten kervel die ik gezaaid heb doen het allebei prima, vooral de "Brusselse winter". En met een beetje geluk (= zon) zit er binnenkort ook kleine pimpernel in mijn salade. 

Familie Kwak
Een paar van de tomaten


Aubergines

Frambozen
Doperwten in bloei


Kapucijners in bloei

Kervel "Brusselse winter"

DE EERSTE SLA!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten