cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

woensdag 24 juni 2015

Sperziebonen zoals ik ze het lekkerst vind

Mijn moeder maakt vaak sperziebonensoep, waarbij de ingrediënten kunnen wisselen. De basis bestaat uit sperziebonen, ui, knoflook en groentebouillon. De meest gebruikte variabelen zijn aardappelen, spekjes of cabanossi (een sterk gekruide droge worst, onder de naam kabanos te koop in Poolse winkels), wortelen en laurierblad. Persoonlijk vind ik gerookte kipfilet of een goede chorizo ook erg lekker. Maar mijn favoriet is deze vegetarische variant met zoete aardappel en bonenkruid-uit-mijn-tuin. Het is een makkelijk gerecht dat binnen een half uur op tafel staat. 


Ingrediënten

500 g sperziebonen
1 zoete aardappel
1 tomaat
1 sjalot
1 teentje knoflook
1 el gerookt paprikapoeder
een paar takjes bonenkruid
1 glas groentebouillon
2 el olijfolie
versgemalen peper en zout naar smaak

Bereiding

Haal de sperziebonen af en snijd ze in stukjes. Schil de zoete aardappel en snijd in blokjes. Hak de sjalot en de knoflook fijn, haal de blaadjes van het bonenkruid. Snijd de tomaat in stukjes.
Verhit de olijfolie in een ruime pan op laag vuur, fruit hierin de sjalot met de knoflook en het paprikapoeder. Voeg na 2 minuten alle overige ingrediënten toe en laat afgedekt 10 minuten op matig vuur koken. Controleer of de zoete aardappel en de sperziebonen gaar zijn, breng op smaak met zout en peper.

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten