cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 15 juni 2015

Madeleines met vlierbloesem

Wie jarig is trakteert...en liefst op iets uit eigen keuken. Op mijn werk hebben we de goede gewoonte om een kleine traktatie mee te nemen als je jarig bent. Ik had bedacht dat ik iets kleins wilde maken, iets wat je gewoon uit de hand kunt eten. Madeleines leken me ideaal, maar dan moet het natuurlijk wel een beetje apart zijn. Vlierbloesem leek me wel wat. Meestal wordt siroop gebruikt, maar ik kwam tijd tekort om die te maken. Dus besloot ik om de bloesem te gebruiken. De bloemetjes zijn heel fijn, je kunt ze dus prima door het beslag mengen. 

Ingrediënten

50 g boter
1 ei
35 g poedersuiker
50 g bloem
½ tl bakpoeder
1 vlierbloesemscherm
1 tl geraspte citroenschil

Bereiding

Smelt de boter in een pan op laag vuur, laat een beetje afkoelen. Pluk de bloemetjes van de bloesemscherm. Meng de bloem en het bakpoeder. Klop het ei en de suiker tot de suiker opgelost is. Roer de bloem beetje bij beetje door het beslag. Voeg dan de gesmolten boter toe. Roer als laatste de citroenschil en de bloemetjes door het beslag.
Vet de madeleinevorm in met een beetje boter, geef 1 el beslag in elke vorm. 
Bak de madeleines 10 tot 12 minuten in de op 200° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte). 
Laat de madeleines een paar minuten in de vorm afkoelen, haal ze er dan voorzichtig uit en laat ze op een rooster volledig afkoelen.

Voor 12 stuks


Geen opmerkingen:

Een reactie posten