cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 29 juni 2015

Foodblogswap: lauwwarme farrosalade met gepofte tomaten

Deze maand is echt omgevlogen! En dus is het alweer tijd voor de foodblogswap. Deze maand mocht ik koken van Marjolein's Equileven. Het is nog een jong blog, Marjolein blogde hiervoor over haar studentenkeuken. Gelukkig valt er genoeg te kiezen, het zijn één voor één makkelijk na te koken zijn, en bovendien een prima basis om mee te variëren. Ik ben gek op verse groenten, en daarvoor ben ik bij Equileven aan het goede adres. Ik liet mijn oog vallen op de zomerse couscousschotel. En omdat het bij de foodblogswap de bedoeling is dat je je eigen draai geeft aan het recept, besloot ik de couscous te vervangen door quinoa...tot ik het pakje farro in de kast zag staan. Farro is een graan en komt uit Italië. Het bleek erg geschikt voor mijn variant op dit recept: het is binnen 10 minuten gaar en heeft een stevige korrel - ideaal voor een lauwwarme maaltijdsalade. Verder voegde ik nog wat kruiden toe, en ik liet de chorizo achterwege. Dit recept is ideaal om mee te variëren: je kunt de farro vervangen door couscous, bulgur, rijst, quinoa of een ander graan. Varieer ook lekker met de groenten die je gebruikt. Ik denk dat ik de volgende keer de feta achterwege laat en in plaats daarvan gegrilde halloumi erbij serveer.

Ingrediënten

150 g farro
1 ui
2 teentjes knoflook
2 tomaten
1 goede handvol spinazie
1 gele paprika
1 avocado
75 g feta
1 kleine handvol verse kruiden (ik gebruikte een mix van koriander, peterselie en munt)
versgemalen peper en zout
sap van ½ limoen 
olijfolie

Bereiding

Kook de farro met een snufje zout gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet af en laat uitlekken. 
Leg de tomaten in een ovenvaste schaal, giet er olijfolie op en pof ze in 20 minuten in de op 200° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte). Haal ze uit de oven, meng de olie door de farro. Laat de tomaten een beetje afkoelen en snijd ze in parten. 
Snijd de paprika in blokjes, snijd de ui, knoflook en kruiden fijn. Verhit wat olie in een pan of wok, fruit de ui 2 minuten. Voeg dan de paprika toe en bak ongeveer 5 minuten. Voeg dan de spinazie toe, laat slinken. Meng de groenten en de kruiden door de farro. Breng op smaak met zout en peper.
Halveer de avocado, verwijder de pit en snijd de avocado in reepjes. Schep de salade op 2 borden, verdeel de tomaten en de avocado erover, verkruimel de feta over de salade. 
Serveer lauwwarm.

Voor 2 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten