cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

woensdag 6 mei 2015

Uit de moestuin: Voor- en tegenspoed

Ik moest en zou een kas hebben in mijn tuin. Een echte kas is nogal een investering, en ik al gelezen dat je ook met een foliekas een heel eind kunt komen. Ik ging op zoek naar een leuke kas, niet te groot - niet te klein. Uiteindelijk vond ik iets van mijn gading, volgens de beoordelingen van andere klanten zou het prima voldoen. Ik besloot dus niet lang te treuzelen en bestelde er een. Mijn tuinbuurman verwees me naar het reglement van onze vereniging: ik moest het bestuur even laten weten dat ik een foliekas wil plaatsen en een tekening meesturen. Nou, dat was niet zo moeilijk. Vervolgens moest ik nog tot 1 april wachten voordat ik hem mocht plaatsen. Ook volgens het reglement - om te voorkomen dat de kas tijdens een voorjaarsstorm naar de buren waait. En toen was het eindelijk zover. Het was na 1 april, helaas niet na de laatste storm. Gelukkig had ik er nog geen planten in staan en was mijn buurman zo aardig om de folie eraf te halen en het frame met wat bamboestokken vast te zetten. Het frame zat redelijk in elkaar, alleen de folie reikte niet tot aan de grond waardoor de wind eronder kwam. Dus besloot ik het frame in te graven, zo'n 10 cm diep. Het frame stond nu wel lekker stevig maar de folie piepte er steeds tussenuit. Het werd wel een beetje op z'n plaats gehouden door 2 touwtjes die ik erover heen heb gespannen en met grondpennen vastgezet heb, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Een paar dagen geleden zag ik in een tuincentrum een rol borderrand liggen. Das was het! Ik heb het strak rondom de geplaatst en her en der aan de folie vastgeplakt met stevige tape. Deze zomer ga ik hier hopelijk mee doorkomen. Mocht je zelf een foliekas overwegen: let erop dat de folie lang genoeg is en er iets bijzit om het goed te verankeren. Je hebt ook betaalbare kassen die hieraan voldoen. Bij een goedkopere kas ben je uiteindelijk net zo duur uit omdat je er nog van alles bij moet kopen.

Maar er zijn ook genoeg successen te vieren. De aardbeien staan in volle bloei, mijn piepjonge pruimenboom heeft 2 bloemetjes en ik heb mijn snijbiet, worteltjes en doperwten met een net afgedekt zodat de jonge zaailingen niet als vogelvoer eindigen. Verder heb ik broccoli, rucola, little gem, prei, lente-ui, knoflook, uien, mais, pompoen, bieten, klaroen en meloen gezaaid, in de kas laat de spinazie zich zien en de aardappels piepen boven de grond uit.

Aardbeien

Aardappelen

Meloenen

Snijbiet


Geen opmerkingen:

Een reactie posten