cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 21 mei 2015

Uit de boekenkast: Gestoofde spinazie met rabarber

Een paar weken geleden liet ik een Iraanse collega verse daslook proeven. Op haar gezicht verscheen een enorme glimlach - omdat ze het lekker vond dacht ik. Maar nee, ze herkende het! Het lijkt op een groente die in de Perzische keuken tarreh genoemd wordt. Tarreh is een gewas uit de uienfamilie en zit qua smaak een beetje tussen ui en knoflook in. Ook in de Afghaanse keuken wordt een vergelijkbare groente gebruikt - gandana. Het is hier praktisch niet te krijgen, tenzij je het zelf kunt kweken. Daslook blijkt hier dus een goed alternatief voor te zijn. Ik moest meteen aan mijn Afghaanse kookboek denken, daar was ik verschillende recepten in tegengekomen waarin gandana gebruikt wordt (als alternatief wordt prei geadviseerd). Dolenthousiast bladerde ik door het kookboek, en bleef hangen bij een recept voor Sabzi rawasi. Behalve daslook heb je een flinke hoeveelheid wilde spinazie nodig en - rabarber. Eigenlijk is de rabarber in mijn tuin nog niet zover, maar ik vond het absoluut verantwoord om voor dit gerecht 2 stengels vroegtijdig af te snijden. Dit gerecht is makkelijk te maken en absoluut de moeite waard. Wanneer je prei gebruikt, voeg dan 1 of 2 teentjes knoflook toe. Ik heb de groenten met chelo geserveerd - basmatirijst gestoomd met olijfolie en boter. O ja, de radijsjes op de foto zijn mijn eerste oogst van dit jaar!

Ingrediënten

400 g wilde spinazie
100 g daslook
3 lente-uien
100 g rabarber
1 tl gemalen fenegriek
1 el gedroogde dille (of 2 el verse dille)
1 sjalot
1 chilipeper
versgemalen peper en zout
2 el olijfolie

Bereiding

Haal de rabarber af en snijd in stukjes van 1 cm. Hak de sjalot fijn, hak de spinazie en de daslook grof. Snijd de chilipeper en de lente-ui in ringetjes. 
Verhit de olie in een ruime pan op matig vuur, fruit de sjalot met de chilipeper en de fenegriek 2 minuten. Voeg de rabarber toe en bak 5 minuten mee. Voeg dan de spinazie en daslook in porties toe, laat slinken. Doe de lente-ui, dille en zout en peper naar smaak erbij, laat afgedekt ongeveer 10 minuten stoven. Breng op smaak met zout en peper.
Serveer met gestoomde rijst of vers brood.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten