cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 7 mei 2015

Uit de boekenkast: Geschnetzeltes met paprika en courgette

Een paar jaar geleden kreeg ik van een vriendin een kookboek met pittige recepten uit de hele wereld cadeau. Na wat bladeren koos ik voor een recept voor geschnetzeltes - volgens de informatie uit het boek afkomstig uit de Bahamas. Als ik zo naar het recept kijk heb ik daar mijn twijfels bij - aan de kant: ik ben ook nog nooit op de Bahamas geweest. En waar het nou ook vandaan komt, het was erg lekker. In tegenstelling tot mijn gewoonte heb ik het recept nauwelijks aangepast, ik heb enkel een deel van de paprika vervangen door courgette.


Ingrediënten

300 g kalkoen- of varkensfilet
1 kleine ui
1 teentje knoflook
1 (jalapeño)peper
1 gele paprika
1 kleine courgette (ca. 200 g)
25 g amandelen
50 ml witte wijn (of 2 delen wittewijnazijn en 3 delen druivensap)
200 ml groentebouillon
1 el sojasaus
1 el honing
1 handvol basilicum
1 el aardappelzetmeel of maizena
versgemalen peper en zout
1 el boter

Bereiding

Snijd het vlees in dunne reepjes, kruid met peper en zout. Snijd de ui, knoflook en peper fijn. Hak de amandelen grof. Snijd de paprika in vieren en vervolgens in reepjes, snijd de courgette in de lengte in plakken en vervolgens in reepjes. Hak de basilicum.
Verhit de boter met de olie in een hapjespan op middelhoog vuur, braad het vlees rondom bruin, schep het gare vlees uit de pan en houd apart. 
Fruit de ui, knoflook en peper in het resterende vet, voeg na 2 minuten de amandelen, paprika en courgette toe, bak ze eventjes mee. Blus af met de witte wijn, voeg de bouillon, honing en sojasaus toe en breng alles aan de kook. Laat ongeveer 5 minuten koken, de groenten moeten beetgaar zijn. Maak een papje van het aardappelzetmeel en 2 eetlepels van de saus, bind de saus hiermee. Voeg het vlees en de basilicum toe, laat goed doorwarmen. Serveer met rijst of pasta.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten