cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 14 mei 2015

Uit de boekenkast: Frambozen-browniecake

In mijn familie is het een vaste gewoonte om iets te bakken als je visite krijgt. Niets bakken of gebak kopen is not done, tenzij je echt een heel goed excuus hebt. Je hebt in ieder geval iets uit te leggen. Ik heb de liefde voor het koken en bakken van mijn moeder geërfd. Mijn opa was banketbakker, helaas heeft hij dat beroep al vroeg opgegeven en er geen hobby van gemaakt. Ik kan me niet herinneren dat hij ooit een cake of taart gebakken heeft. Maar goed, mijn ouders komen op bezoek en je begrijpt dat ik het niet kan maken om niet op z'n minst een kleine cake te maken. Ik had bedacht dat ik iets met chocolade wilde maken, en verder had ik frambozen gekocht. Eenmaal thuis ging ik op zoek naar een recept - niet echt de ideale volgorde dus. Het recept waar ik in eerste instantie heel enthousiast over was, bleek bij nader inzien toch niet helemaal wat ik voor ogen had. Alleen jammer dat de chocolade en boter al op het au bain marie badje aan het smelten waren...brownies dus. Mijn brownieboek hielp me aan de juiste verhoudingen, en even later mocht de cake dan de oven in. Het recept voorzag in witte chocoladestukjes en caramelsaus. Die heb ik beiden gelaten voor wat het is - ik ging voor pure chocolade en frambozen.


Ingrediënten

175 g pure chocolade
175 g boter
170 g bloem
½ tl zout
1 tl bakpoeder
3 el cacao
3 eieren 
125 g witte basterdsuiker
250 g frambozen (vers of diepvries)

Bereiding

Breek de chocolade in stukjes, snijd de boter in blokjes en smelt ze samen au bain marie, laat een beetje afkoelen. Klop de eieren en de suiker in 5 minuten tot een luchtige massa. Zeef de bloem, cacao en het bakpoeder en meng samen met het zout snel door de eieren. Spatel nu het chocolademengsel erdoor. 
Giet het beslag in een met bakpapier beklede bakvorm van 24 cm. Strijk de bovenkant glad en verdeel de frambozen erover. Bak de cake 35 minuten in de op 175° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte). Controleer met met satéprikker of de cake gaar is. Laat op een rooster afkoelen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten