cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 16 april 2015

Uit de boekenkast: Tajine met kip en venkel

Vandaag heb ik me laten inspireren door een boek met Turkse, Marokkaanse en Libanese recepten. Het boek is ingedeeld per land en bevat zowel bekende als ook minder bekende gerechten. Omdat ik nog 2 venkelknollen in de koelkast had, ging ik op zoek naar een recept met venkel. Ik zat te twijfelen tussen een groentegerecht en een tajine, de laatste heeft uiteindelijk gewonnen. In het oorspronkelijke recept wordt kalfsschenkel gebruikt, maar dat heeft dan wel even wat tijd nodig. Ik ging voor een snellere variant en heb kipdijfilet gebruikt, en de tajine was absoluut geslaagd.


Ingrediënten

300 g kipdijfilet
2 venkelknollen
1 ui
1 teentje knoflook
plakje gember van ½ cm
1 tl venkelzaadjes
1 tl gerookte paprikapoeder
plukje saffraandraadjes
versgemalen peper en zout
3 el olijfolie

Bereiding

Snijd de kip in blokjes. Halveer de venkel, verwijder de stronk en snijd de venkelknollen in grote stukken. Hak de ui, gember en knoflook fijn.
Verhit de olie in een tajine of ruime pan op middelhoog vuur, fruit de ui, knoflook en gember. Doe het paprikapoeder en de venkelzaadjes erbij zodra de ui glazig wordt, bak 1 minuut mee. Voeg de kip toe, bak de stukjes rondom bruin. Voeg de saffraan, venkel, peper en zout en 1 glas water toe, breng aan de kook en laat afgedekt 20 minuten op laag vuur stoven, roer af en toe. 
Te veel kookvocht in de tajine? Verwijder dan het deksel en kook op hoog vuur in tot de gewenste hoeveelheid. Breng de tajine op smaak met peper en zout.
Serveer met couscous, rijst of versgebakken brood en een salade.

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten