cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 19 april 2015

Foodblogevent: Goudsbloemrisotto en courgette met daslook

Groen! Wat een leuk thema voor het foodblogevent deze maand. Groen, daar heb ik wel iets mee. Ik houd van groenten, ik heb een moestuin en ik vind het leuk om zo nu en dan eens te kijken wat moeder natuur voor eetbaars te bieden heeft. En daarnaast vind het belangrijk om zuinig te zijn op het milieu. Groen kan dus van alles betekenen en ik heb best een tijdje nagedacht hoe ik dit wil invullen. Het liefst wilde ik iets uit mijn moestuin gebruiken, maar de groenten zijn pas ingezaaid, daar valt nog niets van te oogsten. Ik heb wel daslook en nog wat andere kruiden in de tuin, en op mijn balkon bloeit de goudsbloem sinds afgelopen november zonder onderbreking. 
Daslook heeft een knoflooksmaak en komt veel in het wild voor - desondanks is het in Nederland een beschermde plant. Tegenwoordig kun je daslookplanten in sommige tuincentra kopen, en ook enkele groentezaken hebben daslook in het assortiment. Daarnaast mag het in Duitsland en België wel geplukt worden - voldoende mogelijkheden dus. Waar daslook eenmaal groeit neemt het enorme oppervlakken in beslag - een echte woekerplant.


Daslook
Daslook in bloei














Goudsbloem


Goudsbloem is vooral geliefd om haar geneeskrachtige eigenschappen, maar ook in de keuken vindt zij haar toepassing. Ik had gelezen dat je goudsbloem - als alternatief voor saffraan - aan gerechten kunt toevoegen om er een mooie gele kleur aan te geven. Als je geen goudsbloem in de tuin hebt, kun je gedroogde goudsbloem in sommige natuurwinkels kopen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat meer kleur verwacht had, misschien de volgende keer toch maar 2 bloemen gebruiken. 



Al met al was het een lekkere combinatie, en voor wat extra kleur heb ik nog wat bloemen van de paarse dovenetel als decoratie gebruikt. Paarse dovenetel wordt vaak voor onkruid uitgemaakt - ten onrechte als je mij vraagt. Ze schieten dan wel overal uit de grond, ik wordt vrolijk van de paarse bloemetjes die nu overal in de berm opduiken. Niet alleen de bloemen zijn eetbaar, ook het blad is erg lekker, bijvoorbeeld in een salade.
Genoeg gekletst, snel naar het recept!


Ingrediënten

Voor de risotto:
1 - 2 goudsbloemen
1 sjalot
200 g risottorijst
flinke scheut droge witte wijn
600 ml groentebouillon
versgemalen peper en zout
versgeraspte Parmezaanse kaas naar smaak
2 el olijfolie
1 el dovenetelbloemetjes

Voor de courgette:
1 sjalot
15 daslookbladeren
500 g courgette
versgemalen peper en zout
balsamico azijn
2 el olijfolie


Bereiding

Voor de risotto
Snijd de sjalot fijn, haal de blaadjes van de goudsbloem(en). Breng de bouillon aan de kook en houd tegen de kook aan.
Verhit de olie in een hapjespan op matig vuur, fruit de sjalot 2 minuten. Voeg de rijst toe en bak mee tot de rijst rondom met olie bedekt is. Blus af met de wijn. Laat de wijn verdampen, voeg dan ⅓ van de bouillon en het blad van de goudsbloem toe. Roer af en toe zodat de rijst niet aan de bodem van de pan blijft vastzitten. Wacht tot alle vocht opgenomen is, voeg dan weer ⅓ van de bouillon toe. Herhaal dit met de overige bouillon. Breng de risotto op smaak met zout en peper, roer de Parmezaanse kaas door de risotto.

Voor de courgette
Snijd de sjalot fijn, snijd de courgette in blokjes. Hak de daslook grof. Verhit de olijfolie in een wok op hoog vuur, fruit de sjalot 1 minuut, voeg dan de courgette toe. Roerbak de courgette in ca. 5 minuten beetgaar, roer de daslook erdoor. Roerbak nog een halve minuut, breng de groenten op smaak met zout, peper en balsamico azijn.
Serveer de risotto met de courgette, strooi de bloemetjes erover.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten