cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 26 maart 2015

Uit de boekenkast: Aardbeien-chocoladetaart

Ik moet bekennen dat niet alle kookboeken netjes in de kast staan, op elke tafel ligt er wel een, meestal in goed gezelschap van een aantal tijdschriften - ook met recepten uiteraard. Aangezien de slingerende boeken nogal eens wisselen en ik zeker geen boek wil overslaan, maak ik vandaag een uitstapje naar de theetafel. Stiekem vind ik het ook een erg leuk boek, en ik had zin om iets te bakken. Het is een van mijn nieuwere aanwinsten, een klein maar fijn boekje rondom koffie. Oké, de hartige recepten moet ik nog eens goed bekijken, maar toetjes en gebak met koffie zijn eigenlijk altijd wel goed. 
Ik ging dus op zoek naar een leuk recept, liefst iets waarvoor ik alles in huis had. Ik belandde al vrij snel bij een makkelijke en erg lekkere chocoladetaart met frambozen. De frambozen lagen dan nog wel in de winkel, ik had wel verse aardbeien. Dit moest goedkomen! Ik gebruikte dus aardbeien in plaats van frambozen, en ik liet de koffie achterwege. Daarvoor in de plaats kwam een scheut koffie extract, en verder voegde ik nog een topping van witte ganache en kokos toe. En als je nu nog niet overtuigd bent...


Ingrediënten

200 g pure chocolade
180 g boter
65 g bloem
1 tl bakpoeder
1 tl koffie-extract
4 eieren
100 g witte basterdsuiker
150 g aardbeien + wat extra voor de garnering
50 g witte chocolade
5 tl slagroom
2 el geraspte kokos

Bereiding

Smelt de pure chocolade en de boter au bain marie, laat een beetje afkoelen. Meng de eieren met de suiker tot je een cremige massa hebt, voeg dan langzaam het koffie-extract en het chocolademengsel toe, meng met de eieren. Zeef de bloem en het bakpoeder boven de beslagkom, meng voorzichtig door het beslag. 
Bekleed de bodem van een springvorm van 20 cm Ø met bakpapier, giet het beslag erin. Snijd de aardbeien in dikke plakken en leg ze op het beslag. Bak de cake 50 tot 60 minuten in de op 160° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte), controleer met een stokje of de cake gaar is. Laat de cake nog even in de oven staan, laat hem dan op een rooster helemaal afkoelen. 
Verwarm de slagroom, laat de witte chocolade erin smelten, giet dit over de cake. Strooi de geraspte kokos erover. Snijd de achtergehouden aardbeien in vieren en leg ze op de cake.

Voor 8 tot 10 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten