cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 14 maart 2015

Gestoofde kip met venkel en kweepeer

Ik begin het weekend graag met een lekkere maaltijd. Mijn weekend begint al op donderdag, dus op woensdag avond begin ik altijd in wat boeken en tijdschriften te bladeren op zoek naar inspiratie. En die was er genoeg, zeker nu ik weer een (correctie: 2) nieuwe kookboeken heb. Ik had een bijgerecht gezien met venkel, gedroogde tomaten en verse en gedroogde abrikozen. Nu zijn de verse abrikozen begin maart wat lastig te krijgen in onze streken, maar de laatste kweeperen liggen nog in de winkel. Eenmaal bij de Turk (voor de kweeperen dus) zag ik ook nog mooie rode pepers en puntpaprika, en ik besloot dat dat zowel qua kleur als qua smaak een mooie combinatie moest zijn. Dus nam ik ook 2 paprika's en wat chilipepers mee. Op weg naar huis bedacht ik hoe ik de paprika's en chilipepers in het gerecht ga verwerken. Plan A was om ze in z'n geheel bovenop het vlees en de groenten te leggen, maar bij nader inzien leek me dat toch niet zo handig. Eenmaal thuis pakte ik m'n vlamverdeler - eentje waarop je ook kunt roosteren. Ooit vond ik deze vlamverdeler een enorme miskoop - inmiddels ben ik er enorm blij mee. 


Ingrediënten

4 kipdrumsticks
1 kweepeer (ca. 250 g)
2 venkelknollen (ca. 450 g)
200 g tomatenstukjes (uit blik)
2 rode puntpaprika
2 rode chilipepers
1 ui
plak verse gember van 1 cm
1 tl venkelzaad
2 el verse dragon
versgemalen peper en zout
3 el olijfolie

Bereiding

Rooster de chilipepers en de puntpaprika boven een vlam of in de oven tot het vel helemaal zwart is. Laat ze een beetje afkoelen, trek het vel eraf en snijd in stukjes.
Snijd de ui, gember en dragon fijn. Halveer de venkel, verwijder de stronk en snijd in reepjes. Snijd de kweepeer in blokjes.
Verhit de olie in een ruime pan en fruit de ui glazig. Voeg gember en venkelzaad toe en bak heel even mee. Doe de drumsticks erbij, bak ze rondom bruin, breng op smaak met zout en peper. Doe de paprika, chilipepers, tomaten, een kop water en de kweepeer erbij, breng alles aan de kook en laat afgedekt 20 minuten stoven. Controleer of de kweepeer zacht begint te worden, voeg de venkel toe en stoof nog eens 10 tot 15 minuten. Roer de dragon erdoor en breng op smaak met peper en zout.
Lekker met bulgur of couscous.

Voor 2 personen




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten