cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 5 februari 2015

Uit de boekenkast: Gumbo met garnalen en okra

Het zal je niet verbazen als ik zeg dat ik veel kookboeken heb - heel veel kookboeken. Nee, ik zeg niet hoeveel, ik ben namelijk te lui om ze te tellen. En omdat ik altijd dezelfde kookboeken uit de kast haal, heb ik bedacht dat ik elke week een recept uit een ander kookboek ga uitproberen (tel gerust mee!). En omdat ik mezelf ken, heb ik een heel makkelijke volgorde bedacht: gewoon links boven beginnen en rechts onder eindigen, en geen smoesjes. Daarbij geef ik mezelf de ruimte om het recept aan te passen, het is me namelijk nog nooit gelukt om me echt exact aan een recept te houden. Bovendien vind ik het ook veel leuker om hier recepten te delen waar ik mijn eigen draai aan heb gegeven. 
Het eerste boek op de plank is een Amerikaans kookboek, uit de serie "Koken en reizen" die lang geleden bij De Slegte te koop was. Met een beetje geluk kun je nog 2e hands exemplaren vinden. Maar goed, Amerika dus! Na enig bladeren liet ik mijn oog vallen op een recept uit Lousiana: gumbo met garnalen en okra. Terwijl de gumbo stond te pruttelen begon ik me af te vragen waarom ik dit boek zo verwaarloosd heb, het is namelijk een heerlijk gerecht. Je maakt er trouwens heel makkelijk een vegetarische variant van: de garnalen worden apart gebakken en pas op het laatst toegevoegd. Vervang ze gewoon door wat extra groenten.


Ingrediënten

400 g rauwe gepelde garnalen
250 g okra
1 groene paprika
1 grote tomaat
1 stengel bleekselderij
1 flinke ui
2 teentjes knoflook
5 pimentkorrels
1 laurierblad
1 el chilivlokken (of naar smaak)
1 el gedroogde oregano
1 el worcestershiresaus
versgemalen peper en zout
olie

Bereiding

Hak de ui, knoflook  en selderij fijn, snijd de paprika en de tomaat in blokjes. Snijd de okra in plakjes. 
Verhit wat olie in een braadpan op middelhoog vuur en bak de ui glazig. Voeg 1 teentje knoflook en de selderij toe en bak kort mee. Voeg de okra toe, bak ze een paar minuten tot ze rondom met olie bedekt zijn. Voeg de tomaat, piment, laurier, chilivlokken, worcestershiresaus, oregano en zout en peper naar smaak toe, schep alles goed om. Voeg dan zoveel water toe dat de groenten voor ¾ onderstaan, breng aan de kook en laat afgedekt een uur stoven op laag vuur. De okra geeft tijdens het koken wat slijm af, waardoor de saus bindt. 
Voeg na een uur de paprika toe. Verhit in een wok of koekenpan wat olie en bak hierin de resterende knoflook lichtbruin. Voeg de garnalen toe, bak ze goed gaar. Schep ze uit de pan en voeg ze toe aan de gumbo, schep alles goed om. Breng de gumbo op smaak met zout, peper en worcestershiresaus.
Serveer met gekookte rijst of stokbrood.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten