cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 7 februari 2015

Soep van geroosterde groenten

Meestal ga ik zonder vastomlijnd plan boodschappen doen, laat ik me inspireren door wat ik in de winkel of op de markt tegenkom. Vaak zie ik dan iets liggen waarvan ik denk: oh - lekker. Vervolgens koop ik het zonder echt te bedenken wat ik wil maken. Op deze manier kocht ik vorige week pastinaken en een peterseliewortel. Gelukkig kun je die even bewaren maar ik wilde het toch niet te lang laten liggen. Ik kwam ook nog 2 wortels tegen en ik had verse dragon in huis (geen impulsaankoop!). De ideale ingrediënten voor een heerlijk winterse soep dus! Deze soep is dus ook prima als je restjes groenten wilt verwerken, varieer er dus lekker op los. 

Ingrediënten

400 g pastinaken
1 peterseliewortel
2 grote wortelen
1 ui
1 sjalot
2 teentjes knoflook
1 el komijn
versgemalen peper en zout
2 el verse dragon
olijfolie

Bereiding

Schil de groenten en snijd ze in stukjes. Pel de knoflook en de ui hak grof. Schep ze samen met de groenten in een ovenvaste schaal om met olijfolie en versgemalen peper. Rooster de groenten ongeveer 45 minuten in de op 200° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte). Laat de groenten een beetje afkoelen en pureer ze met 750 ml water in de blender of met een staafmixer. 
Hak de sjalot en de dragon fijn. Verhit 2 el olijfolie op matig vuur, fruit hierin de sjalot en de komijn 2 minuten. Voeg de gepureerde groenten toe en breng aan de kook. Voeg water toe tot de soep de gewenste dikte heeft, roer de dragon door de soep en breng op smaak met zout en peper.

Voor 2 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten