cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 17 februari 2015

Productinfo: Kashk

Als we het op het werk eens niet over werk hebben, gaat het meestal over eten. Nou vind ik dat altijd een leuk onderwerp, maar het wordt nog leuker als je verschillende culturen aan tafel - oeps, achter het bureau... - hebt. Zeker als ze ook een beetje bedreven zijn in koken en het ook hebben over gerechten die je niet zo snel in een restaurant op de kaart ziet staan. Zo heb ik een collega uit Iran van wie ik al veel geleerd heb over de verschillende ingrediënten en bereidingswijzen van de Iraanse keuken.
Kort geleden kreeg ik een potje kashk van haar. Kashk is gedroogde yoghurt. Dit is een oude manier om melk houdbaar te maken. Kashk is ook bekend in verschillende Arabische keukens. Je kunt kashk als "Iraanse saus" in Iraanse winkels kopen. Meng de kashk met water tot een dunne saus, reken voor 1 eetlepel een half kopje water. De smaak doet me het meest denken aan geitenkaas, maar dan minder sterk. Kashk is een geweldige smaakmaker, zeker als je een keer iets anders op tafel wilt zetten. 
In recepten worden  als alternatief vaak sour cream of Turkse/Griekse yoghurt genoemd. Om de smaak van kashk te evenaren, zou je daar een beetje milde zachte geitenkaas doorheen kunnen mengen en het geheel met water aanlengen.





1 opmerking:

  1. zelf vind ik de libanese en de syrisch kashk het lekkerste, deze zijn zachter van smaak en makkelijk te mengen.Er zijn zoveel heerlijke recepten met kashk. helaas is het op het moment moeilijk te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen