cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 24 februari 2015

Mystery box: curry van lamsgehakt en groene kool

Het was weer tijd voor een mystery box. Foodbloggers kunnen een ingrediënt nomineren, uit alle ingrediënten worden er 6 gekozen, en dan heb je een hele maand de tijd om een recept te bedenken met minimaal 3 van deze ingrediënten. Verder mag je nog gebruik maken van een vrij beperkte voorraadkast, met daarin uien, knoflook, specerijen, kruiden, bloem, eieren, melk, olie en boter. In de mystery box zaten de volgende ingrediënten:

  • chocola
  • kokosmelk
  • sinaasappel
  • lamsvlees
  • groene kool
  • rode linzen
Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om hier iets mee te bedenken. Eigenlijk wilde ik een cake maken, maar ik had niet zo lang geleden een chocolade-sinaasappelcake gemaakt, dus dat viel af. Toch maar iets hartigs dus. Lamsvlees en rode linzen zijn voor mij ingrediënten waarmee je alle kanten op kunt - geografisch dan. Het doet mij aan de keukens van Turkije en het Midden-Oosten denken, maar ook aan Aziatische curry's - helemaal als je daar de kokosmelk aan toevoegt. Dan zat ik nog een beetje met de groene kool - dat was "mijn" ingrediënt, dus eigenlijk moest ik daar ook iets mee. In de biologische winkel kocht ik een mooie kleine kool, ik paste plan A een beetje aan en toen stond een heerlijk geurende curry op tafel. O ja, als je geen groene kool kunt vinden is spitskool een prima alternatief.

Ingrediënten

300 g lamsgehakt
250 g groene kool (ongeveer ½ kleine kool)
75 g rode linzen
400 ml kokosmelk
2 sjalotjes
1 teentje knoflook
1 -2 chilipepers
1 stengel sereh
plak gember van ½ cm
blad van 2 takjes Thaise basilicum
sap van ½ limoen
vissaus
2 el olie

Bereiding

Snijd de sjalotjes, knoflook, gember en chilipepers in fijne ringetjes. Hak het zachte binnenste gedeelte van de sereh fijn. Verwijder de stronk van de kool, snijd de kool in fijne reepjes, hak de basilicum fijn.
Verhit de olie in een wok of een grote hapjespan op matig vuur, fruit hierin de sjalot, knoflook, sereh en chilipeper. Voeg na 2 minuten het gehakt toe en bak het rul. Doe de kool erbij wanneer het gehakt bijna gaar is, bak 5 minuten mee. Voeg de linzen, de kokosmelk en 200 ml water toe, breng aan de kook en laat ongeveer 10 minuten zachtjes koken.
Roer de basilicum erdoor, breng op smaak met limoensap en vissaus.
Serveer met rijst.

Voor 2 personen

Deze gerechten kwamen verder uit de mystery box:
Op Spruitjes zijn niet vies (een heel leuk blog, ook als je niet van spruitjes houdt) vind je een recept voor een vegane chili.
Season with love maakte een lamsschouder curry waarvan ik spontaan ga watertanden.
Agheeth eet en kookt  trakteerde op pulled lamb in chocoladejus...ik moet echt heel snel een paar recepten van dit blog uitproberen!
Ongewoon lekker maakte heerlijke madeleines met kokosmelk.
De flan karamel met kokos en sinaasappel van Lieziepeasy ziet er verboden lekker uit!
Elisabeth'sKitchen maakte verrukkelijke linzenburgers.
Bijna net zo lekker als thuis bedacht een rode linzensoep met dumplings van lamsgehakt.
Villa Vinissima maakte lamscurry met linzen-sinaasappelsalade  en geeft er ook meteen een handig wijnadvies bij.


3 opmerkingen:

  1. Mmm, ziet er lekker uit! En wat een originele combinatie. De mijne komt zaterdag online! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Ik ben erg benieuwd wat jij voor lekkers gemaakt hebt :)

      Verwijderen
  2. Hoi Katrin,

    ik heb mijn creatie net gegeten & gepost. In de post linkjes naar andere inzenders, waaronder jouw curry.

    Groet, Johanneke

    BeantwoordenVerwijderen