cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 28 februari 2015

Foodblogswap: Havermout bagels

Het is alweer tijd voor de foodblogswap. Deze maand mocht ik koken van Chantals Dailycieux, een blog met een leuke mix van gezonde én lekkere recepten. Ik wilde graag eens géén warm hoofdgerecht maken, en toen kwam ik vrij snel uit bij het recept voor havermout bagels. Wat ik zo leuk vind aan dit recept is dat Chantal fijngemalen havermout én boekweitmeel gebruikt heeft. Havermout kende ik wel, maar boekweitmeel had ik nog nooit gebruikt. Ik heb de verhoudingen een beetje aangepast en nog wat speltmeel toegevoegd. Het deeg voelt een stuk luchtiger aan dan gewoon brooddeeg. 
En toen werd ik ook nieuwsgierig waar de bagel nou echt vandaan komt. We kennen het als typisch Amerikaans, maar de bagel schijnt van oorsprong uit Oost Europa te komen. 
Verder vind je op dit blog veel recepten voor heerlijke baksels, met soms heel verrassende ingrediënten. 


Ingrediënten

50 g havermout + wat extra
100 g boekweitmeel
100 g speltmeel
1 el honing
2 el walnootolie 
snufje zout
12 g verse gist
125 ml lauw water 

Bereiding

Maal 50 g havermout in een keukenmachine fijn, meng met het boekweitmeel en speltmeel. Voeg zout, honing, gist, water en 1 el walnootolie toe, kneed alles tot een soepel deeg. Het moet een beetje plakkerig aanvoelen, maar zeker niet nat. Voeg in dat geval nog wat meel toe. Laat afgedekt 1 uur op kamertemperatuur rijzen. 
Verdeel het deeg in 4 porties, rol tot slierten van 1,5 cm dikte, leg de uiteinden op elkaar en zorg dat ze goed aan elkaar zitten. Bestrijk de bagels met de resterende olie en bestrooi ze met een beetje havermout. Laat nog eens 20 minuten rijzen.
Bak de bagels ongeveer 20 minuten in de op 190° voorverwarmde oven. Laat ze afkoelen en beleg ze naar keuze.

Voor 4 stuks



Geen opmerkingen:

Een reactie posten