cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 27 januari 2015

Tirşik van aubergine en tomaten

Je hebt hier misschien al vaker recepten gezien die ik voor de foodblogswap gemaakt heb. Naast de foodblogswap worden foodbloggers ook maandelijks uitgedaagd om deel te nemen aan het foodblogevent. Ik heb de oproepen al vaker voorbij zien komen, maar om de een of andere reden heb ik nog nooit meegedaan. Bij het foodblogevent kook je een gerecht bij het thema dat de winnaar van de vorige maand uitgekozen heeft. 
Toen ik het thema voor deze maand zag, kreeg ik een spontane jeugdherinnering die symbool staat voor wat eten in het algemeen en dit blog in het bijzonder voor mij betekenen. Het thema is "Verbinding".
Op de middelbare school had ik een Koerdische vriendin, laat ik haar Layla noemen. Layla woonde samen met 2 oudere broers, een oudere zus en hun gezinnen en 2 jongere broers, alle kinderen meegeteld waren ze met 16 mensen. Na school hielp Layla mee in het gezin, ze hielp met koken en het verzorgen van haar neefjes en nichtjes. Ik kwam vaak bij haar thuis, het was altijd een gezellige drukte. Bezoek kwam altijd spontaan langs en kon steevast rekenen op een kop thee en een bord eten - weigeren was onbeleefd. Gegeten werd in een aparte kamer: op de vloer werd een groot kleed uitgespreid, het eten werd op een grote schaal in het midden neergezet en iedereen ging rondom het kleed zitten. Als bestek werd gebruik gemaakt van lepels en versgebakken brood. Het eten was misschien wel eenvoudig maar ik heb er warme herinneringen aan. Ik herinner me de geur van versgebakken brood alsof het gisteren was. 
Eten verbindt mensen: binnen het gezin, met vrienden, buren en uit verschillende culturen. Het gerecht dat ik in deze tijd waarschijnlijk het vaakst gegeten heb heet tirşik. Tirşik betekent gestoofde groenten, er kan dus van alles inzitten. De variant die ik het vaakst gegeten heb wordt gemaakt van aubergines en tomaten. Meestal werd hier gekookte bulgur met geroosterde vermicelli bij geserveerd. Dat is dan ook mijn bijdrage voor het foodblogevent van januari.


Ingrediënten

Voor de tirşik:
2 aubergines (ca. 650 g)
5 tomaten (ca. 650 g)
1 ui
2 teentjes knoflook
bladpeterselie
1 el pul biber
versgemalen peper en zout
olie
Turkse pepers (optioneel)

Voor de bulgur:
2 kopjes grove bulgur (voor pilaf)
25 g vermicelli
zout

Bereiding

Voor de tirşik:
Hak de ui, knoflook en peterselie fijn. Halveer de aubergines in de lengte bestrooi royaal met zout en laat ze een half uur staan. Spoel ze af met koud water. Snijd de tomaten en de aubergines in blokjes. Verhit een laagje olie in een hapjespan op matig vuur, fruit hierin de ui en de knoflook. Voeg, wanneer de ui glazig is, de aubergines toe en bak ze rondom bruin. Zet het vuur hoog en voeg de tomaten, wat pul biber, zout en peper naar smaak toe, bak tot het sap van de tomaten vrijkomt. Doe dan het deksel op de pan en laat de groenten op laag vuur stoven tot de aubergines gaar zijn. Roer af en toe. Roer de peterselie erdoor en breng op smaak met zout en peper.

Voor de bulgur:
Rooster de vermicelli in een pan zonder vet tot ze bruin zijn. Doe ze samen met de bulgur en een snufje zout in een pan voeg 4 kopjes water toe, breng aan de kook en kook de bulgur afgedekt op laag vuur gaar.

Om te serveren:
Serveer de bulgur en de tirşik op 2 aparte schalen, geef er wat Turkse pepers bij. 

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten