cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 16 december 2014

Stoofpotje met kip en venkel

Misschien heb je al eerder over mijn moestuinavonturen gelezen. Ergens in juni kreeg ik het aanbod om een stukje moestuin in gebruik te nemen, om te kijken of ik het leuk vind. Nou en of! Zeker toen ik mijn eerste zelf uitgezaaide venkel ging oogsten. Ok, hij was niet heel erg groot maar dat geeft niet. Voor mij was deze venkelknol erg speciaal, en dat wilde ik vieren met een lekker gerecht, waar de hele venkelknol in verwerkt wordt - met lof en al! Ik ging op het net speuren naar leuke recepten met venkel, en vond een recept voor een stoofschotel met venkel en artisjok. Dat was wel een goede basis om mee aan de slag te gaan. Mijn eerste venkel kreeg gezelschap van mijn laatste sperziebonen, en toen was het smullen.


Ingrediënten

300 g kipdijfilet
1 venkelknol (met lof)
100 g sperziebonen
1 wortel
1 sjalot
1 teentje knoflook
1 laurierblad
½ l kipbouillon
zout en peper uit de molen
2 el olijfolie


Bereiding

Snijd de kip in stukjes, hak de sjalot fijn. Halveer de sperziebonen, snijd de wortel in blokjes. Snijd het lof van de venkelknol, snijd de knol doormidden en verwijder de stronk. Snijd de venkel in blokjes, hak het lof grof.
Verhit de olie in een stoofpan op middelhoog vuur, bak hierin het vlees rondom bruin, schep uit de pan. 
Fruit de sjalot en de geperste knoflook in het resterende vet, voeg, zodra de sjalot lichtbruin is, de wortel, venkel, sperziebonen en het laurierblad toe en bak een paar minuten mee. Voeg de kip en de bouillon toe en laat alles 15 minuten op laag vuur stoven. Roer het venkellof erdoor en breng op smaak met zout en peper.

Voor 2 personen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten