cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

woensdag 3 december 2014

Maronencréme met een coulis van kakivruchten

Niet lang geleden zag ik op Lieziepeasy een heerlijk recept voor kastanje panna cotta met clementijnecoulis. Een toetje op basis van slagroom en kastanjepuree waarmee je absoluut indruk maakt en dat veel minder ingewikkeld is dan je misschien denkt. De grootste uitdaging was de kastanjepuree. In winkel nr. ??? ben ik uiteindelijk geslaagd, en toen heb ik er ook geen gras over laten groeien. Ondertussen had ik bedacht dat ik het recept lactosevrij wilde maken door de slagroom te vervangen door amandelmelk. En toen ik bij de Turkse winkel een paar prachtige kaki's zag, besloot ik die voor de coulis te gebruiken. Hoe het smaakte? Geweldig, dank je voor de inspiratie Annelies!


Ingrediënten

Voor de maronencréme:
250 g amandelmelk
250 g vanilleyoghurt op basis van soja
150 g gezoete kastanjepuree
3 g agar agar

Voor de coulis:
1 kaki (ca. 300 g)
1 steranijs
1 el suiker
2 el citroensap
scheutje rum

Om te serveren:
2 el gehakte walnoten

Bereiding

Voor de maronencréme:
Meng de amandelmelk en het kastanjepuree met de agar agar in een steelpan. Breng aan de kook, laat heel eventjes koken, haal de pan van het vuur. Laat het mengsel een beetje afkoelen, roer dan de yoghurt erdoor. Schenk de créme voorzichtig in 4 glazen, laat een paar uur in de koelkast afkoelen.

Voor de coulis:
Schil de kaki en snijd in kleine blokjes, meng in een pan met de overige ingrediënten en laat dit ongeveer 1 uur staan. Breng dan op laag vuur aan de kook, laat ongeveer 15 minuten koken. Haal van het vuur en zet overnacht in de koelkast.

Om te serveren:
Hak de walnoten grof. Schep de coulis voorzichtig op de maronencréme, garneer met de walnoten.

Voor 4 personen




2 opmerkingen:

  1. Hoe leuk! Ziet er erg lekker uit, ik moet deze variant ook dringend eens proberen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu weet je waarom ik zo benieuwd was waar je kastanjepuree koopt ;). Is hier erg goed in de smaak gevallen, misschien ook wel iets voor de kerst.

      Verwijderen