cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

woensdag 24 december 2014

Feestelijke madeleines

Deze madeleines bedacht ik als last minute gebakje voor de kerst, maar iets zegt mij dat ik ze ook na de kerst nog regelmatig ga bakken. Ze zijn zo lekker dat de eerste binnen 2 dagen op waren, voor kerstavond heb ik ze dus opnieuw gebakken. Het leuke aan madeleines vind ik dat je eigenlijk altijd nog wel plek hebt voor 1 of 2 van deze kleine cakejes. Sinaasappel en anijs zijn voor mij smaken die echt bij de kerst horen, en de madeleines zijn eenvoudig te maken. Heel fijn dus als je nog op zoek bent naar iets voor bij de thee of koffie maar niet veel tijd hebt.


Ingrediënten

100 g boter
100 g bloem
50 g witte basterdsuiker
2 eieren
1 tl bakpoeder
1 tl gemalen anijszaad
1 el geraspte sinaasappelschil
1 el sinaasappelsap


Bereiding

Smelt de boter in een pan op laag vuur, laat een beetje afkoelen. Meng de bloem met het bakpoeder. Klop de eieren en de suiker tot de suiker opgelost is. Voeg de sinaasappelschil, sinaasappelsap en anijs toe, roer de bloem beetje bij beetje door het beslag. Voeg als laatste de gesmolten boter toe. 
Vet de madeleinevorm in met een beetje boter, geef 1 el beslag in elke vorm. 
Bak de madeleines 10 tot 12 minuten in de op 200° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte). 
Laat de madeleines een paar minuten in de vorm afkoelen, haal ze er dan voorzichtig uit en laat ze op een rooster volledig afkoelen. 

Voor 24 stuks

Tip:vervang de anijs door kardamom.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten