cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 8 november 2014

Stamppot van zoete aardappel en amsoi

Stamppot is niet bepaald het eerste wat in me opkomt als je me vraagt wat ik ga koken. Ergens gisteren middag bedacht ik me dat ik nog niets in huis had gehaald voor zondag, en ik had eigenlijk ook geen flauw idee wat ik wilde eten. Ietwat besluiteloos keek ik naar de verse groenten bij de Surinaamse toko. Ik koos voor amsoi, een heerlijke bladgroente, en familie van de mosterd. Vervolgens viel mijn blik op de zoete aardappels, en langzaam kreeg ik een beeld van wat ik ging maken, dus kocht ik ook nog een stukje zoutvlees en een bakbanaan.
In Surinaamse winkels is amsoi het hele jaar goed te krijgen. Amsoi slinkt nogal, 3 bossen klinkt heel veel maar het gaat echt wel op! Je kunt ook andere bladgroenten gebruiken, zoals paksoy of spinazie. Zoutvlees is gepekeld rundvlees dat veel gebruikt wordt in de Surinaamse keuken. Tegenwoordig kun je het zelfs in sommige supermarkten vinden.
Deze stamppot is niet alleen erg lekker maar ook nog gezond. Zoete aardappelen hebben weinig koolhydraten, en ze zijn een goede leverancier van vezels en vitamine C. Voor een vegetarische variant laat je het zoutvlees gewoon weg. 


Ingrediënten

350 g zoutvlees
600 g zoete aardappel
3 bossen amsoi
1 tomaat
1 kleine ui
2 teentjes knoflook
stukje Mdme Jeanettepeper
zout
olie
1 bakbanaan (voor erbij)


Bereiding

Kook het zoutvlees 15 tot 20 minuten om te ontzouten, neem het uit de pan en laat het een beetje afkoelen, snijd het dan in blokjes.
Hak de ui, knoflook en Mdme Jeanette fijn. Hak de amsoi grof, snijd de bakbanaan in plakjes. Snijd de tomaat in blokjes. Schil de zoete aardappelen, snijd in blokjes en kook in water met een snufje zout gaar. Giet af, bewaar een beetje kookvocht. Stamp de aardappelen, voeg een beetje kookvocht toe zodat ze een beetje smeuïg zijn (voeg niet te veel water toe, aan de groenten zit straks ook nog wat kookvocht).
Verhit wat olie in de pan bak het zoutvlees lichtbruin, voeg de ui, knoflook en peper toe en bak nog 5 minuten op laag vuur. Voeg dan de tomatenblokjes toe, bak tot het sap vrijkomt. Voeg dan de amsoi in porties toe en laat slinken. Stoof nog 5 minuten nadat je alle amsoi toegevoegd hebt. Proef of je nog zout moet toevoegen, meestal geeft het zoutvlees voldoende zout af.
Verhit wat olie in een andere pan en bak hierin de bakbanaan van beide kanten mooi bruin.
Meng de amsoi door de aardappelen, serveer met de plakjes bakbanaan.

Voor 2 personen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten