cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 22 november 2014

Gemarineerde amethistzwammen

Toen ik klein was, ging ik vaak met mijn ouders om paddenstoelen te zoeken. Meestal kwamen we dan met boleten en eekhorntjesbrood thuis. Een deel ging in de vriezer, en een deel werd meestal meteen bereid, bijvoorbeeld als een heerlijke ragout. 
Een paar dagen geleden ging ik met een vriendin wandelen, en we kwamen een hoop paddenstoelen tegen. Voor zover ik wist niets eetbaars, tenminste niets wat ik me kon herinneren uit mijn kinderjaren. Ik maakte wel een hoop foto's zodat ik het later op kon zoeken, en tot mijn grote verrassing bleek er toch iets eetbaars tussen te zitten: een amethistzwam
Dus trok ik het afgelopen weekend opnieuw het bos in om een paar van de prachtig paarse paddenstoelen te zoeken. En dat is gelukt! Het waren er niet erg veel, maar het was ook al een tijdje droog geweest. En het zou natuurlijk zomaar kunnen dat meer mensen paddenstoelen gezocht hebben in dat bos. De smaak van amethistzwammen doet een beetje denken aan champignons. Die kun je dus prima als alternatief gebruiken. Wil je wel zelf paddenstoelen gaan zoeken? Lees dan eerst even dit!

Ingrediënten

100 g amethistzwammen (of champignons)
1 sjalotje
1 el verse basilicum
2 el balsamico azijn
zout en versgemalen peper

Bereiding

Maak de paddenstoelen goed schoon, halveer grotere exemplaren. Kook de paddenstoelen 5 minuten in water met een snufje zout, giet af en laat ze goed uitlekken. 
Hak de sjalot en de basilicum fijn, meng met de paddenstoelen en de azijn. Breng op smaak met zout en peper en laat afgedekt op kamertemperatuur overnacht marineren.
Serveer de amethistzwammen als voor- of bijgerecht of meng ze door een salade.

Voor- of bijgerecht voor 2 personen


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten