cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

vrijdag 28 november 2014

Foodblogswap: Hartige pompoenscones

Na een foodblogswaploze oktober mocht ik deze maand iets lekkers kiezen van Chris' perfecthousewife2b. En de keuze was heel snel gemaakt. Net als ik is Chris dol op pompoen, en ze had net 2 heerlijke recepten voor pompoenscones gepost. En laat scones nou al heel lang op mijn to do lijst staan... Maar zou ik nu de zoete of de hartige variant maken? Het werd hartig, ik gebruikte speltbloem in plaats van gewone bloem en ik ging een beetje aan de haal met de smaakmakers. Het resultaat waren 8 mooi zacht-oranje scones die zeker nog eens terugkomen.
De scones zijn erg lekker bij een soep, als alternatief voor het stukje stokbrood.
Zusjeskokenover kookt deze maand van mijn blog.


Ingrediënten

125 g pompoenvlees*
½ tl nootmuskaat
25 g geraspte Parmezaanse kaas
1 sjalot
snufje zout 
1 ei
175 g speltbloem
1 el bakpoeder
40 g koude boter

Bereiding

Rooster de pompoen ongeveer 30 minuten in de op 200° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte), controleer of de pompoen gaar is. Laat een beetje afkoelen en prak fijn met een vork. Hak de sjalot heel fijn en meng samen met de kaas door de pompoen. Breng het mengsel op smaak met zout en nootmuskaat. Roer dan het ei erdoor.
Meng de bloem met het zout en het bakpoeder, kneed de boter erdoor. Meng nu met het pompoenmengsel, je krijgt een wat plakkerig deeg. Voeg een beetje melk toe als het te droog is. 
Strooi wat bloem op een werkvlak en leg het deeg erop, vorm met je handen tot een bal. Druk die plat tot een dikte van 3 cm, snijd met een scherp mes in 8 driehoeken (net als een taart).
Leg de scones op een met bakpapier bekleed bakblik en bak ze ongeveer 15 minuten in de op 200° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte). Controleer met een satéprikker of ze gaar zijn. 

Voor 8 stuks


* Tip: rooster meteen een groter stuk pompoen en vries dat in porties in.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten