cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 6 september 2014

Spelt-pruimencrumble

Het einde van de zomer komt in zicht, en daarmee ook allerlei inheemse fruitsoorten die je zo van de bomen en struiken kunt plukken. Als kind mocht ik elke zomer bij vrienden van mijn ouders pruimen plukken, ze hadden een hele boomgaard vol. Helaas heb ik deze luxe niet meer, dus koop ik de pruimen gewoon op de markt of in de winkel. Ik wordt soms een beetje hebberig als ik al dat verse fruit zie, dus had ik vandaag een paar erg rijpe pruimen. Ideaal voor een crumble! En omdat ik de spelt-hype stiekem best lekker vind, heb ik speltbloem en - ja, je leest het goed - speltvlokken gebruikt.


Ingrediënten

400 g pruimen
2 el rietsuiker
1 el kaneel
2 el speltvlokken
50 g boter
100 g spelt volkorenbloem

Bereiding

Ontpit de pruimen en snijd ze wat kleiner. Doe ze in een ovenvaste schaal en meng ze met de suiker en de kaneel.
Kneed kruimels van de boter en de bloem, voeg dan de speltvlokken toe. Verdeel de kruimels over de pruimen en bak de crumble in 50 minuten in de op 180° (onder- en bovenwarmte) lichtbruin.

Voor 4 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten