cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 28 september 2014

Gegrilde zalm met pasta-venkelovenschotel

Eigenlijk was ik van plan om mijn groentevoorraad op te maken, en vooral géen groenten te kopen voordat minimaal de helft van mijn voorraad op is. En toen ging ik naar de markt. Stom, ik weet het, maar ik wilde alleen vis en fruit halen. Tot ik heerlijke verse venkel zag! Zalm en venkel, ik blijf het een geweldige combinatie vinden. En ik heb nog 10 dagen de tijd voordat ik op vakantie ga, dus het komt wel goed. Ondertussen heb ik genoten van heerlijke verse zalm met pasta en venkel.

Ingrediënten

3 zalmfilets met huid
450 g venkel
200 g pasta
1 ui
2 teentjes knoflook
1 el gedroogde oregano
grana padano
2 el citroensap
zout en peper uit de molen
olijfolie

Bereiding

Giet het citroensap over de zalm, bestrooi met zout en peper, laat minimaal een half uur marineren in de koelkast.
Snijd de venkel door midden, verwijder de stronk en snijd in reepjes. Kook de pasta en de venkel in aparte pannen beetgaar in ruim water met een snufje zout. Giet af, bewaar een beetje kookvocht van de venkel.
Snijd de ui en de knoflook fijn. Verhit wat olijfolie, fruit hierin de ui en de knoflook lichtbruin. Meng in een ovenvaste schaal de pasta met de venkel, het uienmengsel, de oregano en 2 el van het kookvocht. Breng goed op smaak met zout en peper. Strooi er geraspte kaas naar smaak over, gratineer 15 minuten in de op 180° voorverwarmde oven (onder- en bovenwarmte).
Verwarm een grillpan zonder vet, bestrijk de huid van de zalm licht met olijfolie. Gril de zalm op de huid tot hij bijna gaar is, keer om en bak de bovenkant lichtbruin. Serveer met de pastaschotel.

Voor 3 personen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten