cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 23 september 2014

Foodblogswap: Kari kari

Elke maand kijk ik uit naar de verdeling voor de foodblogswap. Het is altijd leuk om te koken van een ander blog en natuurlijk ook om te zien welk recept van jouw blog gekozen wordt. Deze maand kookte ik van Marloes' tastyhealthycooking.wordpress.com. Toen ik een kijkje ging nemen wist ik meteen dat het lastig kiezen zou worden, Marloes heeft namelijk een bonte verzameling van allerlei verschillende keukens - ik voelde me dus als een vis in het water. Mijn oog viel op Catalaanse gehaktballetjes, vervolgens op salade met wilde perzik, baklava, cantuccini met pistache en rozenwater.....en bleef uiteindelijk hangen bij de kari kari. Dit stoofgerecht is afkomstig uit de Filipijnse keuken, een keuken die ik nog niet ken. Erg leuk dus om uit te proberen, en met een heerlijk resultaat. Marloes gebruikt runderlappen en aubergine, ik ging voor een doordeweekse (lees: snellere) variant en gebruikte bieflappen. De aubergine verving ik door rettich, verder voegde ik nog wat limoensap en laoswortel toe en in plaats van runderfond en bouillon gebruikte ik groentebouillon. En omdat ik zo enthousiast was, moet ik nog bijna 3 weken wachten voordat ik dit prachtige gerecht op mijn blog mag publiceren...
Danielle van foodloveandhappiness - ook al zo'n fijn blog - kookt deze maand van mijn blog. 

Ingrediënten

500 g bieflappen
1 rode ui
2 teentjes knoflook
2 kleine chilipepers
stukje laoswortel
1 tl gemalen anattozaad
25 g basmatirijst
50 g ongezouten pinda's (ik heb ze zelf gedopt, maar uit een zakje is ook prima)
250 g sperziebonen
250 g rettich
1 tl vissaus
2 el sojasaus
½ l groentebouillon
sap van ½ limoen
3 el olie,

Bereiding

Hak de ui, chilipepers en knoflook grof, snijd het vlees in stukjes. Haal de sperziebonen af en halveer ze, snijd de rettich in blokjes. 
Rooster de rijst in een koekenpan zonder vet tot de rijst lichtbruin is, laat afkoelen. Maal de rijst en de (gedopte) pinda's fijn.
Verhit de olie in een ruime braadpan en fruit de ui, chilipepers, knoflook, laoswortel en anattozaad 5 minuten. Voeg het vlees toe en bak het rondom bruin. Voeg de bouillon en het limoensap toe, breng aan de kook en laat afgedekt op laag vuur 30 minuten koken, roer regelmatig.
Voeg de groenten, de gemalen rijst en de pinda's toe, meng alles goed door elkaar en laat nog ongeveer 15 minuten koken. Roer regelmatig zodat de rijst en de pinda's niet aanbranden, voeg indien nodig meer water toe. Breng het geheel op smaak met vissaus en sojasaus.

Voor 2 tot 3 personen 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten