cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 24 augustus 2014

Varkensvlees gestoofd met courgette en mais

Naast mijn enorme kookboekenverzameling is het internet een fijne inspiratiebron voor nieuwe recepten. Een tijdje geleden ontdekte ik het blog van een Mexicaanse dame die in de VS leeft. Ze is haar blog begonnen als geheugensteuntje voor haar zoon. Ik hoop dat hij het waardeert, ik doe het zeker. Het is een van de weinige Engelstalige blogs met Mexicaanse recepten die ik ken, de grootste uitdaging vind ik nog het gebruik van de Amerikaanse maten. Maar gelukkig kun je tegenwoordig overal maatscheppen kopen, dus dat is geen excuus. Ben je nieuwsgierig geworden? Neem dan zelf even een kijkje op www.mexicoinmykitchen.com.
Ondertussen werd ik geïnspireerd door een stoofpotje met varkensvlees, courgette en verse mais. 
Op de markt kocht ik heerlijk verse mais. Met een scherp mes kun je de korrels makkelijk van de kolf afsnijden. Als alternatief kun je ook mais uit blik gebruiken (voeg die pas op het laatst toe), maar verse mais is toch het lekkerst.

Ingrediënten

300 g hamlappen
300 g courgette
250 g verse maiskorrels (van 1 maiskolf)
1 tomaat
1 ui
2 teentjes knoflook
stukje Mdme Jeanette
1 tl paprikapoeder
1 laurierblad
5 takjes verse koriander
zout
3 el olijfolie

Bereiding

Snijd het vlees, de tomaten en de courgette in blokjes. Snijd de maiskorrels met een scherp mes van de kolf. Hak de ui, knoflook, Mdme Jeanette en koriander fijn. 
Verhit de olie in een zware (gietijzeren) pan op middelhoog vuur, bak het vlees rondom aan. Voeg de ui, knoflook en Mdme Jeanette toe en bak eventjes mee. Voeg na 1 minuut het paprikapoeder, laurierblad en de tomaat toe en zoveel water, dat het vlees net niet onder staat. Breng aan de kook en laat afgedekt 10 minuten stoven. Voeg dan de maiskorrels toe, en na nog eens 5 minuten de courgette. Stoof afgedekt nog eens 10 minuten, roer de koriander erdoor en breng het geheel op smaak met zout. Verwijder voor het serveren het laurierblad.
Lekker met rijst.

Voor 2 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten