cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 6 juli 2014

Gemarineerde courgette met bijvoet

Voor mijn verjaardag heb ik een prachtig kookboek gekregen van Jean-Marie Dumaine, een van oorsprong Franse kook die in Duitsland bekend is geworden door het gebruik van wilde planten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van hem gehoord had, maar toen ik het boek opensloeg was ik meteen fan. Je begrijpt het al, een bezoek aan zijn restaurant in Sinzig staat nu heel hoog op mijn verlanglijst. En zeg nou eerlijk, wat zijn 300 km? Precies, een prima reden voor een weekendje weg!
Maar goed, ondertussen heb ik dus dit kookboek vol met prachtige recepten die ik natuurlijk moet uitproberen. Het leuke is dat Jean-Marie Dumaine de wilde planten verwerkt in gerechten waar menig kok van zou opkijken. Hij laat zien dat wilde planten en culinaire hoogstandjes heel goed samengaan. Tijdens het doorbladeren van het boek was ik dan ook regelmatig verbaasd over welke wilde planten je allemaal kunt eten, maar vooral over de toepassingen in de uiteenlopende gerechten.
Bij mijn eerste probeersel ben ik binnen mijn comfortzone gebleven. In het oorspronkelijke recept wordt eekhoorntjesbrood of zwavelzwam gebruikt, die heb ik vervangen door courgette. Dat heeft vooral te maken met mijn comfortzone, maar ook met de droogte in de afgelopen weken. Paddenstoelen hebben nu niet bepaald hoogseizoen...Verder heb ik de samenstelling van de marinade een beetje aangepast. Ben je op zoek naar een net iets ander voor- of bijgerecht of wil je gewoon iets nieuws uitproberen met courgette - leef je uit.


Ingrediënten

Voor de courgette:
500 g courgette
olijfolie

Voor de marinade:
2 sjalotjes
1 teentje knoflook 
½ jalapeño peper
1 flinke handvol bijvoettoppen (incl. bloemen)
100 ml olijfolie
250 ml droge witte wijn (of 2 delen sinaasappelsap en 1 deel wittewijnazijn voor een variant zonder alcohol)
zout, versgemalen witte peper

Bereiding

Snijd de courgette, afhankelijk van de grootte, in de lengte doormidden of in vieren en vervolgens in plakjes. Verhit de olijfolie in een pan op middelhoog vuur en bak de courgette in porties lichtbruin.
Hak de knoflook, jalapeño peper en bijvoet grof. Halveer de sjalotjes en snijd ze in ringetjes. Breng alle ingrediënten voor de marinade samen aan de kook, laat eventjes koken en giet over de courgette. Laat afkoelen tot kamertemperatuur.
Serveer als voor- of bijgerecht.

Voor 4 personen






Geen opmerkingen:

Een reactie posten