cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 1 juni 2014

Productinfo: Brandnetels plukken en voorbereiden

Misschien heb je als kind al eens kennis gemaakt met brandnetels...ik in ieder geval wel, en ik heb er geen goede herinneringen aan. Mijn oma heeft me als kind een klein beetje wegwijs gemaakt qua eetbare planten, maar ze kwamen nooit op tafel. Mijn kennis was dus alleen theoretisch, en na al die jaren behoorlijk weggezakt. Eigenlijk is het dus een beetje toeval dat ik onlangs wat informatie over eetbare wilde planten tegenkwam. Belangrijk bij het plukken van wilde planten is dat je echt zeker weet wat je voor je hebt, en bij brandnetels twijfel ik geen seconde!
Brandnetels zijn rijk aan vitamine C, verder bevatten zij vitamine A en B en antioxidanten. 
Draag handschoenen en bij voorkeur iets met lange mouwen. Kies een plek die niet te dicht bij een drukke weg ligt en ook niet in een gebied waar veel honden uitgelaten worden. Kijk, voordat je plukt, of de bladeren al aangevreten zijn door insecten. Schud de brandnetel voorzichtig zodat vliegjes kunnen ontsnappen. Pluk allen de jonge bladeren, de oudere bladeren zijn niet meer zo lekker. 
Leg de bladeren minimaal 15 minuten in een bak met koud water om ze te wassen en zodat ze niet meer prikken. Kijk de bladeren goed na op insecten, spoel ze grondig af.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten