cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 26 mei 2014

Tortellini met ricottavulling in tomatensaus

Dit is alweer mijn tweede foodblogswap, waarbij foodbloggers elke maand koken van een ander blog. Deze maand kook ik van het blog van Nienke, love4food.nl. Een heel leuk blog met veel verschillende recepten, allemaal met verse ingrediënten, zonder potjes en zakjes. Da's makkelijk kiezen zou je denken. Nee dus, want het is de bedoeling dat je een recept kiest buiten je eigen comfortzone en daar vervolgens je eigen draai aan geeft. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik iets buiten mijn comfortzone vond. Nienke heeft een heerlijk recept voor zelfgemaakte tortellini, en hoewel ik gek ben op pasta, heb ik nog nooit zelf verse pasta gemaakt. En ik heb dus ook geen pastamachine - echt ouderwets handwerk dus. 
Maar het was absoluut de moeite waard en een goede invulling voor een extreem regenachtige zondag middag, en bovendien was dit een goede gelegenheid om een beetje citroenmelisse op mijn balkon te oogsten. Zelf pasta maken is leuk en lang niet zo moeilijk als ik altijd dacht, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Tortellini worden stuk voor stuk gevormd, als je het iets makkelijker wilt maken, kun je ook ravioli maken. Zeker als je graag gevulde pasta eet, is dit een uitkomst. Ik ga hier zeker verder mee experimenteren, dank je wel Nienke!

Ingrediënten

Voor de tortellini:
100 g bloem
1 ei
125 g ricotta
20 blaadjes citroenmelisse

Voor de saus:
500 g trostomaten
1 sjalot
2 teentjes knoflook
1 laurierblad
2 el balsamico azijn
1 tl gedroogde oregano
zout, peper
2 el olijfolie

Bereiding

Voor de tortellini:
Meng het ei en het bloem, kneed er een vast deeg van. Voeg eventueel water toe als het te droog is. Rol het deeg met een deegroller of met een pastamachine tot het heel dun is. Snijd vierkantjes uit van ongeveer 5 x 5 cm, of gebruik een uitsteekvorm voor pasta.
Hak de citroenmelisse fijn en meng met de ricotta. Geef in het midden van elk deeglapje een beetje van het ricottamengsel, bestrijk twee zijden van de rand van elk stuk deeg met een beetje water en vouw ze samen tot een driehoek. Leg de driehoek om je wijsvinger, vouw de 2 onderste punten samen en vouw het bovenste puntje naar achteren.
Breng een pan met ruim water met een beetje zout aan de kook, kook de tortellini in porties. Ze zijn gaar als ze naar boven komen. 

Voor de saus:
Hak de sjalot en de knoflook fijn, snijd de tomaten in stukjes. Verhit de olie in een hapjespan op matig vuur, fruit hierin de sjalot en knoflook. Voeg, zodra de knoflook lichtbruin wordt, de tomaten toe, bak ze tot het sap vrijkomt. Voeg het laurierblad en de balsamico azijn toe en laat afgedekt 20 minuten op laag vuur koken. Voeg de oregano toe en verwijder het laurierblad, breng op smaak met zout en peper. 

Meng de tortellini met de saus, serveer meteen.

Voor 2 personen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten