cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zondag 13 april 2014

Paasbrood

Ik ben echt trots op mezelf! Meestal wordt ik een beetje overvallen door de feestdagen, maar nu ben ik echt op tijd met het uitproberen én posten voor Pasen. Zoals dit brood bijvoorbeeld. Ik kwam een recept tegen voor een brood dat vaak op Joodse feestdagen gegeten wordt, zo'n mooi gevlochten brood. Das wilde ik al een tijdje uitproberen, en dit leek me een goede gelegenheid. Ik heb het recept een beetje aangepast en er ook meteen een scheutje rozenwater aan toegevoegd. Dit brood is dus echt op z'n paasbest. Neem er wel even de tijd voor om het deeg goed te laten rijzen. 


Ingrediënten

500 g bloem 
1 el suiker
2 eieren
½ tl zout
21 g verse gist (of 1 el gedroogde gist)
250 ml melk + wat extra om te bestrijken
2 el olie
1 el rozenwater
1 el maanzaad of sesamzaad

Bereiding

Verwarm de melk tot lauwwarm, meng met de gist, het suiker en 100 g bloem. Laat dit mengsel 10 minuten staan, tot de gist opgelost is. 
Voeg de overige melk, de olie, het rozenwater, zout, de eieren en 100 g bloem toe en meng alles goed met de kneedhaak van je (hand)mixer. Voeg de resterende bloem in delen toe, kneed het deeg tot het loslaat van de kom. Laat afgedekt op kamertemperatuur 1,5 uur rijzen. Kneed het deeg nog een keer door, laat opnieuw afgedekt 1 uur rijzen. 
Verdeel het deeg in drie gelijke porties en vorm die tot een lange rol. Leg de eindjes bij elkaar en maak er een vlecht van. Bestrijk met melk en strooi het maanzaad erover.
Bak 40 minuten in de op 190°. Laat het brood op een rooster afkoelen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten