cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 23 november 2013

Hartige koekjes met nigella zaadjes

Een voordeel van dit druilerige herfstweer is dat ik ongegeneerd binnen kan blijven om rustig door een aantal kookboeken te bladeren. Mijn oog viel op een Libanees recept voor hartige koekjes met mahlep en nigella zaadjes. In het originele recept wordt ook nog boter toegevoegd aan het deeg. Ik heb geen boter gebruikt omdat ik bang was dat het deeg dan te zacht zou worden. 
Mahlep is het fijngemalen zaad uit de pitten van de weichselkers. Mahlep wordt vooral in het Midden-Oosten verwerkt in deeg voor brood of koekjes. Nigella zaadjes worden ook wel zwarte komijn genoemd, je ziet het vaak op Turks brood. Nigella zaad heeft een aparte smaak die mij het meest doet denken aan anijs. Mahlep en nigella zaad zijn in Turkse winkels te koop.

Ingrediënten

125 g bloem
1 el droge gist
snufje zout
1 tl nigella zaadjes
1 tl mahlep
50 ml lauw water
25 ml olijfolie
25 ml zonnebloemolie

Bereiding

Meng alle droge ingrediënten, voeg dan eerst het water toe en daarna de olie. Het deeg moet vrij zacht zijn. Laat een uur rijzen op kamertemperatuur. Verdeel het deeg in 15 bolletjes en rol die uit tot rolletjes van ½ centimeter dik. Leg de uiteinden op elkaar zodat in het midden een gaatje is. Leg de koekjes op een met bakpapier bekleed bakblik en bak ze 15 minuten in de op 180 graden voorverwarmde oven (heteluchtoven). 

Voor 15 stuks


2 opmerkingen:

  1. Heerlijk, ik ben gek op nigellazaad! Ook heel lekker op zelfgebakken broodjes :).

    groetjes Eslem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, daar ken ik ze ook van. Ik wil ze ook nog eens in een toetje verwerken...

    BeantwoordenVerwijderen