cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

zaterdag 12 januari 2013

Gestoofde kip met kweeperen en zureshk

Het gebeurt niet vaak maar vandaag was ik echt even stil toen ik de eerste hap nam. Natuurlijk had ik tijdens het koken al geproefd maar dat is toch anders dan wanneer je echt aan tafel gaat zitten. Ik was blij dat ik een grote portie heb gemaakt en ik kijk al uit naar de restjes van deze kipstoofschotel. Zoet, zuur en pittig, kip dat zo zacht is dat het zo van het bot valt...Maar goed, laat ik snel het recept opschrijven zodat jij er ook binnenkort van kunt genieten. 
Zureshk, of zuurbessen, zijn te koop in Perzische winkels. Je kunt ze vervangen door gedroogde cranberries. Tsjar masala is een Afghaans specerijenmengsel van kaneel, kruidnagel, komijn en zwarte kardamom. je kunt er ook nog zwarte peper, koriander en groene kardamom aan toevoegen. Met een beetje geluk kun je het kant en klaar in goede specerijenwinkels vinden.

Ingrediënten

1 kg kipdrumsticks
1 grote ui
2 cm verse gemberwortel 
2 el tsjar masala
1 kweepeer (ca. 350 g)
20 g zureshk
50 g groene spliterwten
50 g gele spliterwten
1 blokje kipbouillon
¼ bos verse koriander
350 ml water
4 el olijfolie
zout

Bereiding

Week de spliterwten minimaal 2 uur in koud water. Was de zureshk met koud water. Snijd de ui in dunne ringen, snijd de kweepeer in blokjes. Hak de gember en de koriander.
Verhit de olie op matig vuur en fruit hierin de ui. Voeg na 5 minuten de tsjar masala en de gember toe en bak samen nog eens 5 minuten. Doe nu de kip erbij en bak die rondom bruin. Voeg de uitgelekte spliterwten, het bouillonblokje, de kweepeer en het water toe, breng aan de kook en laat met het deksel op de pan 15 minuten op laag vuur stoven. Doe dan de zureshk erbij en laat nog een half uur koken. Controleer of de kweepeer en de spliterwten gaar zijn, roer de koriander erdoor en breng op smaak met zout.

Lekker met rijst of Turks brood.

Voor 3 personen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten