cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

maandag 28 mei 2012

Maisballetjes

Laatst kwam ik in mijn boekenkast wat kookboeken tegen waar ik echt al jaren niet meer in gekeken had. Eentje was een boek met Cajun-recepten. Mijn oog viel op een recept voor maisballetjes, die in de Cajunkeuken als bijgerecht geserveerd worden. Ik bedacht dat ze na een paar aanpassingen waarschijnlijk heel geschikt zijn als soepballen. Ze hebben geen echt uitgesproken smaak en daardoor kun je ze aan bijna elke soep toevoegen. Als je een rest overhoudt kun je die prima invriezen. Laat de maisballen bij gebruik in 2 minuten ontdooien in de soep.

Ingrediënten

175 g maismeel
50 g maizena
1 el bakpoeder
½ tl zout
½ tl chilipoeder
½ tl gedroogde tijm
½ tl nootmuskaat
1 ei
25 g boter
250 ml melk
olie om in te frituren

Bereiding

Meng het maismeel, maizena, bakpoeder, zout, chilipoeder, tijm en nootmuskaat. Voeg het licht geklopte ei toe. Breng op laag vuur in een ruime pan de melk met de boter aan de kook. Voeg het maismeel toe en roer tot er geen klontjes meer inzitten. Haal de pan van het vuur en laat de massa afkoelen. 
Verhit ruim olie in een wok of in een diepe pan. Vorm van het maismengsel balletjes van ongeveer 2 cm en bak ze in de hete olie goudbruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier.

Voor ongeveer 25 stuks


Geen opmerkingen:

Een reactie posten