cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

donderdag 10 mei 2012

Gele curry met rundergehakt en sopropo

Tot voor kort kende ik sopropo - of bittermeloen - alleen uit de Surinaamse keuken. Ik was dus best verbaasd toen ik het in Thailand regelmatig tegenkwam op de markt. Helaas zag ik het nooit ergens op de menukaart, blijkbaar vinden ze het niet geschikt voor toeristen. Ook in mijn kookboeken en op internet kwam ik geen Thaise recepten met sopropo tegen, dus ben ik zelf een beetje gaan experimenteren. Echt Thais zal dit gerecht wel niet zijn, maar ik vind het in ieder geval lekker.
Sopropo vind je in veel Aziatische en Surinaamse winkels. Het is een erg bittere groente die van de buitenkant vaag op komkommer lijkt. Om het iets minder bitter te maken kun je het voor het koken met zout bestrooien. Currypasta kun je kant en klaar in de toko  kopen, en tegenwoordig ook in sommige supermarkten. Je kunt het ook zelf maken, recepten vind je in bijna elk Thais kookboek of op internet. Thaise aubergines zijn wit en iets groter dan een pingpongbal. Je kunt ze in sommige toko's vinden. Als alternatief kun je de dunne paarse aubergines gebruiken die in veel Turkse en Marokkaanse winkels te koop zijn.

Ingrediënten

250 g rundergehakt
1 sopropo (+ 300 g)
4 Thaise aubergines
½ halve rode ui
2 el gele Thaise currypasta
350 ml kokosmelk
¼ tl palmsuiker of bruine basterdsuiker
4 el olie
zout

Bereiding

Snijd de sopropo in de lengte doormidden, verwijder met een theelepel de zaadjes en strooi royaal zout over de sopropo. Laat ongeveer 15 minuten staan en spoel af met water. Snijd de sopropo nog eens in de lengte doormidden en vervolgens in reepjes van een halve centimeter. Snijd de aubergines in blokjes, snijd de ui in ringen.
Verhit de olie in een koekenpan en bak het gehakt rul. Voeg de ui toe en bak die even mee. Voeg dan de currypasta toe en bak tot het gaat geuren. Blus af met de kokosmelk en breng aan de kook. Doe nu de sopropo in de pan en laat op laag vuur stoven. Voeg na 5 minuten de aubergine en de palmsuiker toe, stoof nog 10 minuten op laag vuur.
Serveer met rijst.

Voor 2 personen  





Geen opmerkingen:

Een reactie posten