cover

cover

Printvriendelijke versie

Voor een printvriendelijke weergave kun je op de titel van het recept klikken. Onderaan vind je de Print Friendly button. De printvriendelijke versie opent in een nieuw venster.

dinsdag 22 mei 2012

Aardbeiencake

Ik ben dol op vers fruit. Liefst eet ik het gewoon zo, zonder suiker of wat dan ook. Want mooi rijp fruit is meestal zoet genoeg van zichzelf. Gisteren kon ik de verleiding niet weerstaan en kwam ik met een kilo heerlijke verse aardbeien thuis. Dat is zelfs voor mij te veel om zo op te eten, en omdat ik nog wat mascarpone in de koelkast had bedacht ik dat ik een kleine cake zou kunnen maken.
De bodem kun je ook een dag van te voren maken. Of je maakt er een (of meer) op voorraad, je kunt ze prima invriezen.

Ingrediënten


2 eieren
60 g suiker
2 el lauw water
4 g vanillesuiker (½ zakje)
40 g bloem
25 g cacao
150 g verse aardbeien, en wat extra aardbeien ter garnering
100 g mascarpone
125 ml slagroom
6 g agar-agar

Bereiding

Klop de eieren met de mixer op de hoogste stand in 5 minuten tot een luchtige massa. Voeg in kleine beetjes de suiker en de vanillesuiker toe, blijf roeren tot de suiker opgelost is. Voeg het zout en het water toe, zeef de bloem en de cacao boven op de eieren. Roer alles op een lage stand goed door elkaar. Bekleed een bakvorm van 18 x 21 cm met bakpapier, geef het beslag in de vorm en strijk de bovenkant glad. Bak in de op 175 graden voorverwarmde oven (onder- en bovenhitte) 10 minuten. Controleer met een houten prikker of de cake gaar is.
Haal de afgekoelde bodem uit de vorm en trek het bakpapier er voorzichtig vanaf. Bekleed de binnenkant van de bakvorm tot aan de bovenste rand met aluminiumfolie, leg de cakebodem er weer in. Op deze manier krijg je een mooie rechte cake.
Pureer 150 g aardbeien met een staafmixer of in de keukenmachine en verwarm samen met de agar-agar op laag vuur. Roer, als de agar-agar opgelost is, de aardbeien met de mascarpone tot een zachte crème. Klop de slagroom net niet helemaal stijf en meng met de mascarpone. Giet de crème op de cakebodem, strijk de bovenkant glad. Snijd 4 aardbeien in 4 stukjes en garneer de cake ermee. Laat minimaal 3 uur opstijven in de koelkast. Haal de cake met de folie uit de vorm en trek de folie er voorzichtig af. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten